Sivut

maanantai 14. huhtikuuta 2014

Pohjois-Kypros

Vihdoin tämä lomapostaus. Saavuttiin lentokentälle iltapäivällä ja aurinko porotti, oli ihanan lämmin. Bussimatkan jälkeen hotellille lämpötila oli laskenut 10 astetta ja oli jo pimeää. Käytiin vaan hotellilla syömässä ja minimaalisella kävelyllä. Seuraavana aamuna mentiin hotellin altaalle lueskelemaan.

Jossain vaiheessa alkoi kerääntyä pilviä ja tuulla, joten lähdettiin läheiseen kaupunkiin Girneen. Julkinen liikenne toimi älyttömän hyvin: noin viiden minuutin välein meni shuttle-minibusseja, jotka pysähtyi, kun käden nosti. Matka hotellilta kaupunkiin maksoi euron (3 liiraa) ja kesti parikymmentä minuuttia.

Girnessä syötiin, pyörittiin rannassa ja käytiin katsomassa linnaa. Linnaan oli hauskasti tehty minimuseoita ja parhaiten niistä jäi mieleen vankiosuus, jossa oli laitettu nukkeja tyrmään ja kidutuslaitteeseen.

Seuraava päivä meni lähinnä bussissa istuessa, sillä valittiin reissu saaren pohjoisimpaan osaan. Innostuttiin ajatuksesta nähdä villiaaseja (wild donkeys), joka eräs suomalainen oli kuullut hieman väärin: valkoisia apinoita (white monkeys). Reissu oli aika pettymys, paljon istumista, pari aasia ja muutama pysähdys eri paikoissa. Opas selitti kyllä mielenkiintoisia juttuja, mutta that's it.

Päivä oli reissun kylmin (17 astetta) ja tuulisin, ei huvittanut käydä uimassa, vaikka käytiinkin hienolla hiekkarannalla.

Onneksi hyvä ilma tuli takaisin ja seuraavana päivänä käytiin aamupalalla The Cacaossa. Rakennus oli ulkoa hieno ja huomiota herättävä, mutta niin oli kakut ja kaikki sisälläkin.

Mentiin ulos istumaan ja meille tuotiin kaksi iPadia, joista saatiin selata syömiset ja juomiset. Mä söin jonkun kanaleivän ja pirtelöä. Sisällä pöydissä olisi muuten ollut kulmassa napit, joista voi kutsua tarjoilijaa. Nykyaikaista!

Shoppailtiin lyhyesti ja mentiin porukalla rannalle pelaamaan uunoa. Tutustuttiin nimittäin kahteen suomalaiseen pariskuntaan, joiden kanssa vietettiin aika paljon aikaa.

Pitihän sitä kerran uimassakin käydä, vaikka vesi olikin vaan jotain 18 asteista. Ei houkuttanut ihan hirveesti.

Illalla syötiin hotellilla kohtalokas barbeque. Tai ainakin luulen niin. Useammalla kana oli raakaa ja he jättivät sen syömättä, oli jo onnellisesti hotkaissut omani... Lopuksi pelattiin Maxi-Yazya samalla porukalla, kivaa oli, vaikka en voittanut..

Sitten matkattiin taksilla Kyproksen pääkaupunkiin Nikosiaan ja siellä vedettiin aamupalaa heti ekassa paikassa. Otin halloumitoastin ja appelsiinimehua. Halloumia oli kyllä joka paikassa ja se on hyvää.

Käppäiltiin pitkin sinistä viivaa ympäri turkin puolen Nikosiaa. Hassua, kuinka Kreikan puolelle katsoessa oli ensin hylättyjä taloja ja sitten vaurautta. Ilmeisesti rajalla on rakennuksia, jotka on sotilasalueella ja ihmiset on joutunu jättämään kotinsa ihan yhtäkkiä.

Siirryttiin Kreikan puolelle, mutta oltiin valittu huono päivä: 1.4. kait sodan päättymisen päivä. Lähes kaikki kaupat oli kiinni. Käveltiin yhteen kauppakeskukseen, joka oli auki, mutta ihan autio.

Palattiin siis aika pian Pohjois-Kyproksen puolelle. Joka paikassa oli muuten feikkilaukkuja ja muuta tavaraa. Huvittavin oli kyllä feikki-Nokia, joka olikin Kiano. Tosi vähän tuli ylipäätään shoppailtua. Kynsilakoista merkkejä näkyi vaan Flormaria ja Golden Rosea ja sit jotain kolmatta halppismerkkiä, jota en Suomessa oo nähny. Kaksi lakkaa ostin ja ne on vieläkin kaivamatta esiin.

Seuraavana aamuna lähdettiin bf:n kanssa vaeltamaan vuorille. Mulla oli jo vatsa sekaisin ja vähän heikko olo, mutta ei liian. Käveltiin vajaa neljä tuntia, 12 km ja kateltiin hienoja maisemia. Nousua vuorille tuli melkoisesti ja takaisin päin matka sujui tosi paljon nopeammin.

Mulla paloi olkapäät ja sain hassut rusketusraidat selkään. Päänahkakin halusi palaa, joten kääräisin bf:n pitkähihaisen suojaksi.

Illalla olikin jo noussut kuume ja seuraavasta päivästä ei ole paljoa mainitsemisen arvoista. Yritin kyllä makailla porukan kanssa rannalla, mutta palelsi paljon, vaikka oli kauheesti vaatteita päällä. Toiset oli tyyliin hellemekoissa.

Lennettiin yöllä takaisin ja se vasta tuskaa olikin. Nukahdin hetkeksi ja heräsin kauheaan meteliin. Hetki meni miettiessä, että nyt ei oo koneessa kaikki kunnossa, mutta olin ihan unohtanut välilaskun :D Noo, koneessa oli jotain vikaa ja välilasku kesti ja kesti. Onneksi porukka sai lopulta lähteä koneesta kentällä käymään, niin mä menin makoilemaan penkeille. Loppulennosta tuli vaan laskettua minuutteja ja automatka kotiin aika meni aika monen pysähdyksen taktiikalla, vaikka normisti en välttämättä edes 3 h ajon aikana pysähtyisi.

Semmonen reissu, loppu hyvin, kaikki hyvin. Nyt on Kampylobakteeri selätetty ainakin oireiden osalta, joten muistaa taas ne loman positiivisetkin puolet!

1. Oli varmasti muuten kivaa ,mut ikävä ku sairastuit =(

2. hahah, Kiano puhelin xD kiitos mielenkiintosesta postauksesta! :)

3. Jee reissupostaus! :)
    Hui, onpas jotenkin pelottava toi nukke kuopan pohjalla. :D

1. Se oli kyl pelottava raukka, mut ne kidutuslaitteet oli kyllä vielä pelottavampia... :D